מחרטה קונבנציונלית- אומנות הייצור

מחרטה קונבנציונלית משמשות לצורך עיצוב בחומרים קשים לעיצוב כגון פלסטיק קשיח, עץ או מתכת. הן דואגות לעיצוב סימטרי וחלק של חומר גלם המורכב על ציר המסתובב במהירויות גבוהות. מחרטה קונבנציונלית היא מחרטה המתופעלת באופן ידני, בניגוד למחרטות אוטומטיות אשר מופעלות על ידי מחשב ללא התערבות אנושית.

למה משמשת מחרטה קונבנציונלית?

מחרטה קונבנציונלית הינה מכשיר גדול ממדים אשר בנוי מציר מסתובב עליו ניתן להלביש חומר גלם, ידית מתכווננת לחריטה וחלקי מתכת במגוון גדלים וצורות המולבשות על הידית והן אלה שבאות במגע עם חומר הגלם ומשמשות לעיצובו. מחרטות שונות באות עם מגוון עזרים לצורך שיפור דיוק החריטה. במחרטה קונבנציונלית מפעיל המכשיר הינו אדם ולא מחשב, והוא הבוחר כיצד לעצב את חומר הגלם .

אמנם נראה שעם התקדמות הטכנולוגיה יותר ויותר אנשים מעדיפים לתת למחשב לעשות את העבודה עבורם, אולם יש מספר סיבות לבחור המחרטה הקונבנציונלית על פני אחיותיה האוטומטיות:

מחרטה קונבנציונלית – מחיר

מחרטה קונבנציונליות, מטבע הדברים, הינה זולה יותר מהמכונות המשוכללות המשמשות לצורך חריטה אוטומטית. מעבר למחיר ההתחלתי הזול, ישנם פחות עלויות מתמשכות והתחייבויות כלכליות כבדות ברכישת מחרטה הקונבנציונלית. חלקי החילוף זולים יותר, וניתן לתקן אותם בקלות רבה יותר ללא הזדקקות לאיש מקצוע יקר. הן לא מצריכות מתכנתים ואנשי עיצוב אלא אנשים עם ידיים טובות, תפיסה טובה של החומר וחוש אומנותי.

גמישות

בייצור אוטומטי, ההחלטה על העיצוב הסופי נעשה בתחילת ההליך ולא ניתן לשנות אותו באמצע. התנהלות כזאת מתאימה עבור פלסטיק ומתכת, אולם בעיצוב עם חומרים חיים ולא צפויים כמו עץ- יש המעדיפים את המגע האנושי והיכולת לשנות כיוון על פי תגובת העץ לעיצוב. דבר זה נכון במיוחד בעיצוב עם פן אומנותי יותר בו צבעי העץ והטקסטורה שלו הם מרכיב חשוב בתוצר הסופי. בשימוש במחרטה קונבנציונלית, יש שליטה גבוהה יותר ומגע אנושי גמיש יותר בבחירת עיצוב המוצר.

תחביב

בסופו של דבר אין מה לה לעשות, יש את המשוגעים לדבר שפשוט נהנים מתחושת היצירה שיש במחרטה קונבנציונלית. הם נהנים מהעבודה בבית המלאכה הקטן שלהם- רק הם, מחרטה וגוש עץ מסתובב. הם אוהבים להרגיש את ההתנגדות של חומר הגלם, לראות בעיניים שלהם איך שכבה אחר שכבה של חומר מתקלף וחושף מתחתיו צורות וצבעים ייחודיים, ואת תחושת ההצלחה כשגוש העץ המשעמם הופך לקערה יפהפייה או גביע עץ.

ראו עוד: מחרטות קונבנציונליות | מחרטות אוטומטיות (סרבו-קונבנציונליות) | מחרטות CNC | מחרטות SWISS TYPE | מכונות