מכונת CNC היא בעצם בקר ממוחשב השולט במכונות שונות המבצעות כירסום, חריטה, חיתוך מדויק או כיפוף של חומרים קשים כגון מתכות על כל סוגיהן, עץ, שיש וכדומה. התוכנה מופעלת ממחשב אישי או מחשב מיוחד המיועד לכך והיא בעלת יכולת קליטת בקשה לעיצוב מוצר, עיבוד הבקשה, הוצאת תוכנית עיצוב יעילה ושליטה בביצוע תכנית העבודה לרוב באמצעות קוד מיוחד למכונות אלו אשר נקרא G-Code.

ביצוע העבודה נעשה באופן עצמאי ללא התערבות יד אדם. מכונות CNC יכולות לעבוד על משטח שטוח (3 צירים) או באמצעות צירים נוספים (ציר רביעי וחמישי) המאפשרים עיבוד בתלת מימד.

מחיר מכונת CNC תלוי במגוון פקטורים ובהם גודל המכונה, מספר צירי העבודה (3, 4 או 5 צירים), שיטות עיבוד (חיתוך, כרסום, חריטה, כיפוף), מידת השכלול של המוח הממוחשב של המכונה, איכות רכיבי המכונה, ארץ ייצור המכונה, גיל המכונה ועוד.

בשורה התחתונה, כמה זה עולה לנו?

כאמור, מחיר מכונת CNC תלוי בלא מעט משתנים. משתנים אלה גורמים לכך שמחיר מכונת CNC יכול לנוע בטווח רחב מאוד בין כמה אלפי שקלים עד למאות אלפי שקלים.

מכונות ה-CNC העולות כמה עשרות אלפי שקלים בלבד משמשות בעיקר בתי ספר, אומנים חובבים וחיתוך במשטחים קטנים בתעשיות הזקוקות לעיבוד לא מדויק (לדוג' מתנות עם חריטה). המכונות הגדולות והמדויקות יותר לרוב עולות כמה מאות אלפי שקלים ומשמשות בתעשיות רציניות יותר כגון תעשיות הביטחון, הרפואה, הרכב, ועוד.

מחיר מכונת CNC- לא הכל מגולם במחיר!

אמנם מחיר מכונת CNC גבוה באופן משמעותי ממחיר מכונה מופעלת בידי אדם, אולם מכונת CNC מביאה לחיסכון עצום ולכן במקרים מסויימים מחזירה על העלות שלה מהר ושווה כל שקל.

  • ניתן להשאיר מכונת CNC פועלת גם לאחר שעות העבודה. כלומר, מכונת CNC יכולה לפעול 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע (עם רובוט ניתן להפעילה ללא התערבות אדם כלל!), לעומת מכונת חיתוך רגילה הפועלת בין 8-10 שעות ביממה, חמישה ימים בשבוע.
  • מכונת CNC עובדת באופן עצמאי ללא צורך בהתערבות אנושית וכך חוסכת כח עבודה יקר.
  • מכונת CNC פועלת באופן מדויק ללא תלות בכישרון או בעירנות של מפעיל המכונה.

יש תמיד לזכור את עלויות ההובלה מחו"ל, ביטוח ההובלה, השחרור ממכס, והובלה עד למפעל שלך – שיהיה ברור מי משלם את זה וכמה זה עולה. מה כוללת האחריות על המכונה ולכמה זמן?

בשורה התחתונה: מכונת CNC עובדת פי 3-4 ממכונות לא ממוחשבות (יותר שעות ביום, יותר ימים בשבוע) תוך כדי חיסכון משמעותי בהוצאות תפעוליות שוטפות הכוללות הכשרה והחזקה של כח אדם. לכן, תעשיינים רבים עוברים לשימוש במכונות CNC במקום המכונות המסורתיות.

זול זה יקר!

כאשר מחליטים לקנות מכונת CNC חשוב לזכור שחיסכון קטן בקניית המכונה יכול לעלות לנו בענק בהמשך הדרך. מומלץ לקנות מיבואן בלעדי שעובד עם יצרן המכונה שנים רבות ושיש עליו המלצות מלקוחות. עדיף לשלם קצת יותר ולקנות מכונה שיוצרה על ידי יצרן מכונות מוכר בעולם שיש לו מכונות רבות בעולם מאשר יצרן אקזוטי. מכונות זולות לעיתים מיוצרות מרכיבים זולים ובנויות בחובבניות ולכן מגיעות לכשל בתוך השנתיים הראשונות. בהשקעה כל כך גדולה וחשובה למפעל כמו רכישה של מכונת CNC מומלץ לבדוק טוב איזו מכונה קונים, מי ייתן את התמיכה – האם ליצרן המכונה יש תמיכה באירופה אשר תואמת את השפה האנגלית ואת שעות העבודה שלנו בישראל, או רק מהמזרח – שם לרוב יש קשיים עם שפת האנגלית ושעות העבודה הם הפוכות.

לעיתים במהלך תקופת האחריות של העבודה עם המכונה מתעוררות בעיות שהן על הגבול בין להיות כלולות בתוך האחריות לבין לא. חשוב לבחור יבואן שלא "מתחשבן" עם הלקוח ונותן אחריות מ-ל-א-ה ככל האפשר. זה אומר גם הדרכה ללא מגבלה על שעות או ימים במידת הסבירות.